Airbus A380 Sucess Story

Airbus A380

Eaton vastaa haasteeseen ja vähentää Airbus A380:n painoa

Tausta

Airbus on ollut innovaattori kaupallisten lentokoneiden kehityksessä kymmeniä vuosia, ja sillä on valikoimassaan lentokoneperhe, joka kattaa koko kirjon – aina pienten välimatkojen yksikäytäväkoneista suurempiin mannertenvälisiin matkustaja- ja rahtikoneisiin asti. Kaikista kehittynein ja varmasti myös suurin näistä koneista on A380, joka on nyt tulossa käyttöön ja se tulee palvelemaan markkinasektoria, jonka uskotaan kolminkertaistuvan globaalina matkustajamääränä mitattuna seuraavien 20-30 vuoden aikana.

Siinä yhdistyvät uusinta teknologiaa edustavat materiaalit, järjestelmät ja teolliset prosessit, ja A380 voi vaivatta kantaa 555 matkustajaa kolmessa eri palveluluokassa ja niin että tilaa jää vielä yli. A380:n tehokkuus ja kehittynyt teknologia mahdollistavat pienemmät kustannukset per istumapaikka ja per kilometri. A380:n kyky kuljettaa enemmän matkustajia tulee auttamaan lentokenttien ruuhkien hallinnassa. Koneen merkittävästi pienentynyt melu- ja päästötaso auttavat minimoimaan sen ympäristövaikutuksia, ja sen ennätyksellinen määrä kevyitä, kehittyneitä materiaaleja vähentää sen painoa, ja tämä osaltaan auttaa tekemään siitä erittäin polttoainetehokkaan lentokoneen, joka kuluttaa 12 % vähemmän polttoainetta kuin sen kilpailijat ja näin vähentää pakokaasupäästöjä.

Haasteet

Airbus A380:n tapauksessa maailman suurimman matkustajalentokoneen painon vähentämisellä oli merkittävä osa kehitysohjelman menestyksen kannalta. Useita alustan pääjärjestelmiä tutkittiin, mukaan lukien hydrauliikkajärjestelmä, jolta vaadittiin kykyä liikuttaa joitakin maailman suurimmista lennonohjauspinnoista, laskutelineistä ja apujärjestelmistä. Esimerkiksi A380:n pyrstö on yhtä suuri kuin tyypillisen 150 matkustajan lentokoneen siipi.

Ratkaisu:

Airbus kääntyi Eaton's Aerospace Groupin (suom. ilmailu- ja avaruusalaosaston) puoleen, joka on maailman johtaja lentokoneiden hydraulisen voiman kehityksen, nesteenkuljetus- ja liikkeenohjausjärjestelmissä, löytääkseen ratkaisun.

Käyttäen hyväksi kokemustaan korkeampaa painetta sietävien sotilaslentokoneiden hydrauliikkajärjestelmistä, Eaton suunnitteli maailman ensimmäisen korkeamman paineen 5000 psi kaupallisen hydrauliikkavoimankehitysjärjestelmän A380:ta varten.

Tulokset

Eatonin nestevoimayksikön (Jackson, Miss.) suunnittelujohtajan Phil Gallowayn mukaan "käyttämällä korkeampaa painetta, hydrauliikkajärjestelmän kokonaistilavuus ja koko pieneni koko koneen osalta, millä eliminoitiin kaikkiaan 1 000 kiloa koneen painosta."

Kestävät kumppanuudet

Kun Airbus päätti rakentaa maailman suurimman matkustajalentokoneen, me tiesimme, että meidän täytyi löytää maailman parhaat ja innovatiivisimmat yhteistyökumppanit.

Monissa tapauksissa huomasimme, että tietotaito Yhdysvalloissa tänä päivänä on sellainen, että sadat amerikkalaiset yhtiöt, kuten Eaton, tuottavat järjestelmiä ja osia, jotka ovat nostaneet A380:n suunnittelupöydältä taivaalle. Airbus työskentelee yli 40 osavaltiossa toimivien yritysten kanssa ja käyttää päivittäin yli 23 miljoonaa dollaria – yli 8,5 miljardia dollaria pelkästään vuonna 2005. Tämä tekee Yhdysvalloista suurimman lentokoneosien lähteemme ja tekee Airbusista Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruusalan teollisuuden suurimman vientiasiakkaan.

Järjestelmäintegraatio ja lentotestauksen tuki mahdollistavat Eatonille täydellisen järjestelmäratkaisun toimittamisen asiakkaalle. Lopuksi Eaton kehitti myös koneen sisätilojen valaisujärjestelmäratkaisun, joka tarjoaa ensiluokkaista kestävyyttä ja kestää koko tuotealustan käyttöiän ajan.