Nissan sucess story information

Nissan

Nissanin ahdettu supermini saavuttaa uuden tehokkuustason

“Olemme käyttäneet suunnittelun ja insinöörityön innovaatioita tuodaksemme premium-luokan teknologiat kaikkien ulottuville."

Geraldine Ingham
Päämarkkinointijohtaja, Nissan Europe

Tausta

Aina ensimmäisen "supermini"-konseptiajoneuvon esittelystä vuonna 1957 alkaen, autonvalmistajat ja kuluttajat ovat kiinnostuneet ideasta saada enemmän vähemmällä mitä tulee ajoneuvon kokoon ja suorituskykyyn.

Supermini-segmentti on kiihtynyt muutamien viime vuosikymmenien aikana, ja tänä päivänä monet parhaiten myyvistä ajoneuvoista Euroopassa – missä se tunnetaan B-segmenttinä – ja ympäri maailman ovat superminejä. Nämä suositut viistoperät, joiden pituus vaihtelee välillä 3700 mm – 4200 mm, tulevat koko ajan tilavammiksi, monipuolisemmiksi ja entistä hauskemmiksi ajaa.

Nissan Motor Co. johtaa kehitystä, kehittäen ja tuottaen valikoiman globaalisti myytäviä pieniä automalleja kuten Note (Versa Note Yhdysvalloissa), Micra ja Juke. Lähes miljoona ensimmäisen sukupolven Note-autoa on myyty globaalisti sen jälkeen kun Nissan julkisti mallin vuonna 2005.

Haasteet

Kasvavat huolet polttoaineen kulutuksesta ja pakoputkipäästöistä ovat aiheuttaneet globaalin siirtymisen kohti pienempiä, entistä polttoainetehokkaampia ajoneuvoja. Uudet säädökset ympäri maailmaa edellyttävät parannettua polttoainetehokkuutta ja pienempiä hiilidioksidi- (CO2) päästöjä kaikille tuleville automalleille – mukaan lukien jo nyt tehokas supermini-luokka.

Kuitenkaan autoilijat eivät halua luopua voimasta, ajettavuudesta, varustelusta, turvallisuudesta tai muista mukavuuksista. Tämän tuloksena autonvalmistajien ja niiden toimittajien haasteena on kehittää yhä kevyempiä ajoneuvoja, hienostuneempia voimansiirtojärjestelmiä ja muita tekniikoita polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi.

Ratkaisu:

Nissan on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja yhtiö kehittää jatkuvasti innovatiivisia tuotteita, jotka auttavat parantamaan polttoainetehokkuutta. Tämä strategia sisältää uusia teknologioita kuten hybridejä, kokonaan sähköllä toimivia ajoneuvoja ja polttokennoenergiaa, sekä myös perinteisten polttomoottorien hyötysuhteen jatkuvaa parantamista.

Sen omien insinöörien ja tiedemiesten lisäksi Nissan työskentelee yhdessä avaintoimittajayhteistyökumppaneiden kanssa kehittääkseen useita eri kehittyneitä teknologioita. Tästä lähestymistavasta on esimerkkinä Nissanin uusi 1,2 litrainen, kolmisylinterinen moottori, johon on yhdistetty Eatonin korkean suorituskyvyn TVS (Twin Vortices Series) -ahdin. Tämä yhdistelmä yhdistää pienen dieselmoottorin polttoainetaloudellisuuden keskikokoisen, nelisylinterisen bensiinimoottorin ajettavuuteen ja suorituskykyyn.

Eatonin TVS-ahdin sisältää kaksi neljäsiipistä roottoria, jotka on käännetty 160 astetta entisiin järjestelmiin verrattuna, jotka käyttivät kolmea siipeä ja jotka oli käännetty 60 astetta. Kun se yhdistetään uudelleen suunniteltuun ilmasisääntulo- ja ulostuloportteihin, kehittyneen limittyvän ja korkeanopeuksisen roottorin neljäs siipi ja lisätty kääntö luovat tasaisen ja erittäin tehokkaan ilmavirran suoraan moottorin ilmanottojärjestelmään ja tästä on tuloksena enemmän voimaa ja parannusta melu- ja tärinäominaisuuksissa.

Tulokset

Loppuvuonna 2012 Nissan julkisti toisen sukupolven Note-superminin Japanissa; auto esiteltiin Euroopassa syyskuussa 2013. Uusi Note, joka on rakennettu Nissanin tehtailla Japanissa ja Yhdistyneessä Kuningaskunnassa, on urheilullisesti suunniteltu ja se sisältää useita kehittyneitä turvajärjestelmiä. Se on saatavilla kolmella eri polttoainetehokkaalla moottorivaihtoehdolla – mukaan lukien ahdettu DIG-S malli.

Vaikkakin hieman edeltäjäänsä isompi, uusi Note on kevyempi ja hyötysuhteeltaan parempi kuin edeltäjänsä. Eaton-ahdin antaa sitä voimaa ja suurten välitysten vääntöä, jota ajajat haluavat, ja joka mahdollistaa samalla pienemmän, polttoainetehokkaamman moottorin käytön.

"Uusi Note täyttää merkittävän roolin tuotevalikoimassamme, yhdistäen fiksun suunnittelun tarkoituksenmukaiseen teknologiaan, jota ei koskaan aiemmin ole ollut tarjolla B-segmentissä," sanoo Geraldine Ingham, Nissanin päämarkkinointijohtaja Euroopassa. "Olemme käyttäneet suunnittelun ja insinöörityön innovaatioita tuodaksemme premium-luokan teknologiat kaikkien ulottuville."

Synnyttäen ainoastaan 99g/km CO2:a, ahdettu Note yhdistettynä portaattomasti säätyvään vaihteistoon on eräs maailman puhtaimmista bensiinikäyttöisistä autoista ja se on hyväksytty pienipäästöisten autojen taloudellisten kannustinohjelmien piiriin useissa Euroopan maissa. Tämä tekee autosta entistäkin houkuttelevamman kuluttajille. Polttoainetehokkuuden parantamiseksi ja moottorikitkan vähentämiseksi entisestään, ahdin on varustettu elektronisella kytkinjärjestelmällä, joka mahdollistaa sen kytkemisen irti moottorista ajettaessa pienillä nopeuksilla.

Eaton on globaali johtaja alkuperäisasennetuissa ahdinratkaisuissa. Moottorin suorituskyvyn ja pienten kierrosmäärien väännön parantamisen lisäksi Eatonin ahtimet voivat mahdollistaa jopa viiden prosentin säästöt polttoaineenkulutuksessa ja vähentää päästöjä verrattuna kilpaileviin teknologioihin.